Inför besök

Nedan följer information om vad som kan vara bra att veta eller hur du kan förbereda dig inför ert besök!

Viktigt inför besöket

Ringt 018 – 30 06 60 eller mejla info@uvm.nu för att boka ditt besök. Vi har inte drop-in. Ring alltid vid akuta fall. Vi tar gärna emot akutfall i mån av tid. Om du mejlar, skriv gärna några förslag på dagar och ungefärlig tid som passar och uppge ditt telefonnummer.

Sen avbokning och uteblivet besök: Avbokning senare än 24 timmar innan besöket och uteblivet besök debiteras. Se prislista.  

Kom väl förberedd

Det underlättar om du och ditt djur är väl förberedda inför veterinärbesöket. Nedan följer några punkter att tänka på:

Ha all relevant information om djuret tillgängligt

·       Om djuret är undersökt av annan veterinär tidigare, informera om det vid bokning så kan vi begära en journalkopia.

·       Om någon annan än den som huvudsakligen sköter djuret kommer in med det, ta gärna med en skriftlig beskrivning av djurets symptom/sjukdomshistorik eller se till att den som sköter djuret finns tillgänglig på telefon.

·       Lista gärna djurets mediciner med styrka och dos samt eventuell överkänslighet (eller ta med förpackningarna). Det gäller både nuvarande medicinering och om djuret har fått medicin för samma problem tidigare.

·       Ta gärna med vaccinationsintyg, försäkringsbevis och andra relevanta papper, och kontrollera ditt försäkringsskydd.

Koppel/bur: Det underlättar om hundar har fasta koppel (ej flexikoppel) och katter har kattburar där överdelen går att lyfta av.

Misstanke om smittsam sjukdom: Om ditt djur misstänks ha smittsam sjukdom, t.ex. diarré, hosta eller klåda, låt djuret vara kvar på parkeringen när du anmäler dig i receptionen. Djuret kan sedan tas in direkt på ett undersökningsrum för att undvika smittorisk i väntrummet. 

Urinvägsproblem: Det är en fördel med fylld urinblåsa vid besöket för att kunna ta urinprov. Rasta därför inte din hund strax innan besöket och försök om möjligt undvika att katten kissar genom att t.ex. ta bort kattlådan ett par timmar innan.

Sedering: Om djuret ska få lugnande/sövas bör det fasta inför besöket (6 timmar för katt, 12 timmar för hund). Fri tillgång till vatten. Exempel på undersökningar/behandlingar där det kan vara aktuellt är sårskador, bölder, hälta, röntgen och operationer. Fråga vid bokning om du är osäker.

Operation: Om ditt djur ska komma till oss för operation, se mer information under tjänsten “Operation”.

Rädda djur: Om djuret t.ex. har rädsla för andra hundar eller för att undersökas av en främmande person, berätta gärna om detta redan vid bokning så kan vi försöka lägga upp besöket för att minska stressen.

Tips för att minska stress vid veterinärbesök för hundar finns här: https://firstvet.com/sv/artiklar/fear-free-veterinaerbesoek
och för katter här:
https://www.kattveterinaren.se/hur-du-bast-forbereder-din-katt-infor-ett-veterinarbesok/ 

Betalning

Receptionen är den första anhalten vid ert besök hos oss. Det är här ni anmäler er ankomst. Efter besöket sker även betalningen här. På vardagar möts du här av vår receptionist som hjälper dig med allt det praktiska kring besöket. På söndagar är receptionen obemannad, ring då på klockan i receptionen när du kommer så hjälper vi dig så snart vi kan. Om det är väntetid beror det på att vi har patienter och inte kan komma ifrån med en gång.

När du anmält dig och ditt djur i receptionen ombeds du oftast att sitta ned i väntrummet. Vänligen håll din katt i bur och din hund kopplad i väntrummet, och låt den inte hälsa på andra djur. Om ditt djur är oroligt i väntrummet eller inte tycker om andra djur, prata med receptionisten så kan ni få vänta på ett undersökningsrum eller på parkeringen.

I väntrummet finns tillgång till enklare fika, kaffe, vatten, toalett och vattenskålar till törstiga djur. Här finns även vår butik med ett utbud av veterinärfoder, öronrengöringsmedel, schampon, godis, leksaker mm.

Väntetid

Ibland kan akuta fall innebära en viss väntetid för planerade undersökningar, vi ber er ha överseende med detta då det kan vara livsavgörande för den akuta patienten. Ha gärna gott om tid avsatt för veterinärbesöket. Om du ändå har bråttom, informera om det redan vid ankomst så vi kan planera utifrån detta.

Betalning

Betalning kan ske med kort, kontanter eller swish. Vi fakturerar inte.

Vi erbjuder delbetalning upp till 12 mån med Svea Ekonomi. Kreditupplysning tas i samband med ansökan.

Direktreglering kan erbjudas under kontorstid mot en avgift på 175 kr. Detta innebär att du endast betalar din självrisk till oss och att djurets försäkringsbolag betalar ut ersättningen direkt till kliniken. En reglering tar oftast ca 30–60 minuter. Informera gärna både receptionisten vid ankomst och veterinären om att du önskar direktreglering och uppge försäkringsbolag och försäkringsnummer. Det kan även vara bra att läsa igenom dina försäkringsvillkor inför besöket.

Se prislista för vanliga undersökningar/behandlingar. Vid utredning/behandling av sjukdom och skada är det ofta svårt att förutsäga kostnaden då det beror på vad som behöver göras. Vi försöker informera om kostnaden vartefter beslut om vidare utredning/behandling tas, men fråga oss gärna om vi skulle glömma.

Nedladdningsbara dokument

Följande dokument kan du skriva ut, fylla i och ta med inför ert besök!

dokument 1

dokument 2

dokument 3

Denna sidan använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att stanna på vår hemsida godkänner du vårt användade av cookies. Läs mer här.